Mustafakemalpaşa Tüketiciler Derneği, Ferhan Erkan ve Faruk Şan ile vatandaşlara bağış karşılığında
hizmet veriyor. Üstelik tamamen gönüllülük esası ile herhangi bir maddi kaygı olmadan sağlanan bu desteklerle Mustafakemalpaşalı vatandaşlar yaşadıkları sorunlara çözüm bulabiliyor. Mustafakemalpaşa Tüketiciler Derneği’ni, çalışmalarını ve ilçede en çok yaşanan sorunları biz sorduk, Ferhan Erkan ve Faruk Şan birlikte yanıt verdi.
Merhaba. Öncelikle Mustafakemalpaşa Tüketiciler Derneği’nin kuruluşu ve faaliyetleri hakkında bilgi verebilir misiniz?
Merhabalar. 2009 yılından itibaren Mustafakemalpaşa Tüketiciler Derneği olarak faaliyetlerimize başladık. Şu anda 36 dernek üyemiz ile birlikte Mustafakemalpaşa’daki vatandaşların yaşadığı sorunlarda yardımcı olmaya çalışıyoruz. Amacımız tüketicinin esnaf ile olan ilişkilerinde tüketiciye yardımcı olabilmek, sorunları ortadan kaldırabilmek. Bu çalışmalarımızda ise 6502 sayılı kanun esas alınmakta ve tüm çalışmalar bu yasa çerçevesinde yapılmaktadır.
2009 yılından bugüne kadar neler yaptınız?
Bugüne kadar özellikle öğrencilerin tüketici olarak bilinçlenmesi adına okullarda bir dizi etkinlik gerçekleştirdik. Davetler alıp gittiğimiz ya da bizim organize ettiğimiz etkinliklerde yer aldık. Mustafakemalpaşa Belediyesi Düğün Salonu’nda 2 farklı tiyatro sahneleyerek bu konulara dikkat çekecek etkinliklere imza attık.
Yasa ve düzenlemeler açısından yaşadığınız sorunlar var mı?
En çok sorun yaşadığımız diğer durum ekonomi. Dernek olarak sadece bağışlarla çalışmalarımızı yapıyoruz. Faturalardan kırtasiye giderlerine kadar her şeyi gelir olmaksızın karşılıyoruz. Üstelik bu işimizden maaş gibi bir gelirimiz de bulunmuyor. Tamamen gönüllülük esası üzerine. Bizden sonra da bu işi üstlenecek kişiler muhtemelen olmayacak.
Diğer bir sorun ise 2020 yılı itibariyle Bursa Valiliği tarafından alınan karar ile Mustafakemalpaşa’daki hakem heyeti fes edilmesi. Değişiklik sonrasında Mustafakemalpaşa Nilüfer’e bağlandı. Mustafakemalpaşa Kaymakamlığı kanalıyla tüm müracaatlar Nilüfer’e gönderilerek burada çözümleniyor. Ancak bu noktada şöyle bir sorun var; Nilüfer sadece Mustafakemalpaşa’nın değil Mudanya ve Karacabey’in tüketici derneklerinin de bağlı olduğu ilçe. Sadece Nilüfer dahi çok büyük bir yer olduğundan dolayı başvuru ve başvuruların sonuçlanması konusunda eski yıllara göre süre daha uzun olabiliyor. Önceki yıllarda 3 ile 6 ay arasında sonuçlanması gereken başvurularda süreç 6 ay ile 1 yıla çekildi. Şu anda ortalama 6 ile 9 ay arasındaki bir sürede başvurulara dönüş alabiliyoruz. Bunların dışında yasa ya da kurum açısından yaşadığımız bir problem bulunmuyor.
Bu durumun Mustafakemalpaşa’daki etkisi nasıl?
En büyük etkisi vatandaşların sürenin uzun olması nedeniyle başvuru yapmak istememesi. Önceki yıllarda çok daha fazla başvuru olurken, bu sürelerin uzaması ile vatandaş prosedürlerle uğraşmak istemeyebiliyor. Bunun dışında olumsuz bir durumu yok.
Mustafakemalpaşa’daki tüketici ve satıcıları ele alırsak şikayet durumu nasıl?
Önceki yıllara göre çok daha iyi olduğunu söyleyebiliriz. Özellikle çalışmalara başladığımız yıllarda çok fazla şikayet bize yansıyordu. Üstelik biz ikinci adımız. Zira sorun yaşayan vatandaş öncelikle hizmet ya da ürün aldığı firma ile bu sorunu çözmek durumunda. Bu aşamada eğer anlaşmazlıklar çıkarsa, tüketici derneği olarak biz devreye giriyoruz. Buna rağmen başvurular çok fazlaydı. Ancak son yıllarda yapılan çalışmalar sonucunda esnafla tüketici arasında çok fazla sorun yaşanmadığını söyleyebilirim.
Yapılan başvurularda en çok şikayet edilen konular neler?
2014 yılına kadarki banka masraflarının geri alınması yasalarla mümkün. Yapılan başvurular genelde bankalar için oluyor. 2014 yılı ve sonrasında kredilerdeki masraflar yasal hale geldiğinden dolayı 2014 öncesine kadarki süreçte bu ödemeler alınabiliyor. Başvuruların büyük bir kısmı kredi ve masraflarla ilgili.
Bugüne kadarki süreç göz önünde alındığında en çok sorun yaşanan durum güvenilir olmayan yerlerden yapılan alışverişler. Özellikle televizyondan alınan ürünlerde, tüketiciler durumdan memnun kalmıyor ve buna yönelik başvurular geliyor. Örnek vermek gerekirse bir vatandaş televizyondan yarı fiyatına bir otomobil teyp siparişi geçmiş. Ürün geldiğinde ise içerisinden 50 adet çörek otu, budama makası, 1 tane bileme taşı çıkmış. Müracaat yapılsa da firmalar sürekli isim değiştirdiğinden dolayı takibi ve zararın karşılanması zor olabiliyor. Bu nedenle mutlaka güvenilir yerlerden ürün satın almak gerekiyor.
GSM ve internet hizmetlerine yönelik telefon ile yapılan aramalarda da çok fazla mağduriyet oluştuğu için müracaatlar yapılıyor. Kişilere “İnternet süreniz bitiyor” denilerek yeni sözleşmeler sunuluyor. Ancak tüketici arayan kişilerin yetkili kurum olmadığını fark etmediğinden dolayı sözleşmeleri kabul ediyor. Sonrasında ise önceki sözleşme iptali nedeniyle yüksek cayma bedelleri ortaya çıkıyor ve mağduriyet yaşanabiliyor.
Diğer bir konu ise devre mülk satışları. Özellikle kaplıcalara yönelik satışı yapılan devre mülklerde vatandaşlar bir şekilde aldanıp alışveriş yapıyor. Ancak sonrasında yaşanan pişmanlıklarla birlikte müracaatlarla bu satışların iptali isteniyor.
Mustafakemalpaşa’da en çok şikayet aldığımız diğer konular ise evde satışları yapılan uzaktan eğitim setleri ve arıtma cihazları. Öğretim yılının başlaması ile birlikte ev ev dolaşarak eğitim setlerinin satışı yapılıyor. Ancak çocuklar için uygun olmayan bu setler, işe yaramadığı gibi yüksek fiyatlarla satılıyor. Arıtma cihazları konusunda da yine benzer durum var.
Peki, bu durumlara karşı önerileriniz neler?
Yapılan alışverişlerde mutlaka fiş ya da fatura alınmalı. Alınan ürün ayıplı çıkarsa ya da kişi ürünü almaktan pişman olup vazgeçerse, 14 güne kadar herhangi bir sebep sunmadan iade imkanı var. Bu nedenle 14 güne dikkat edilmeli. Kişiler isterse para iadesi alabilir isterse de ürünü değiştirebilir. Taksitli satışlarda ise bu süre 6 ay. 6 ay içinde ayıplı mallar için iade ya da değiştirme talebinde bulunmak mümkün. Ancak unutulmaması gereken en önemli detay fiş ya da fatura ibrazının yapılabilmesi. Eğer fiş ya da fatura yoksa başvuru yapamıyoruz.
Tüketicilerin herhangi bir şekilde telefondan sözleşme yapmamasını öneriyoruz. Yeni sözleşmelerde hangi firmadan hizmet alınıyorsa resmi müşteri hizmetleri ya da bayiler üzerinden işlemler yapılmalı. Güvenilir olmayan site ya da televizyon kanalları üzerinden kesinlikle alışveriş yapılmamalı. Bu yerlerde özellikle fiyatlar çok uygun gösterildiğinde dolayı vatandaşlar zaman zaman bu duruma aldanabiliyor. Aynı zamanda kapıdan yapılan satışlarda da dikkatli olmak, yaşanabilecek olası mağduriyetleri giderebilir.
Yaptığınız başvurularda sonuçlar nasıl?
Bugüne kadar yaptığımız başvuruların yüzde 98’i tüketici lehine sonuçlandı. Sadece % 2’sinde esnaf haklı bulundu. Başvurularımızda tüm detayları aktararak iyi bir dosya hazırlıyoruz. Böylece tüketicilerin mağduriyet yaşamasını da önlüyoruz.
Bugüne kadarki süreçte unutamadığınız, paylaşabileceğiniz bir olay, anınız var mı?
Kuruluş sonrasındaki çalışmalarımızda vatandaşların bilgilenmesi adına etkinlikler düzenliyorduk. Büyükşehir yasası öncesinde Mustafakemalpaşa’daki 6 belediyeye yazı yazarak dernek olarak bilgilendirme yapmak istediğimizi belirttik. Tüm belediyelerden olumlu dönüş aldık ancak gittiğimiz yerlerde bizden başka kimse yoktu. Öyle ki belediye başkanları dahi katılım göstermemişti.
Ferhan Bey ve Faruk Bey verdiğiniz bilgiler, paylaşımlarınız için teşekkür ediyoruz.
Biz de Paşada’ya bize değer verip sayfasında yer verdiği için çok teşekkür ediyoruz.
Mustafakemalpaşa Tüketiciler Derneği hakkında
Hizmet saatleri: Hafta içi; Açılış saati: 10.00 Kapanış saati: 17.00 (Resmi dairelerin açık olduğu günler)
Adres: Şeyhmüftü Mahallesi Pabuççular Çarşısı Şeyhmüftü Mahalle Muhtarı Yanı
Editör: Haber Merkezi