DOLAR 7,4756
EURO 9,0809
ALTIN 441,934
BIST 1565,01
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Bursa 3°C
Çok Bulutlu

Zehir soluyoruz!

Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü, Bursa’da bir türlü temizlenemeyen havanın nedenlerini hazırladığı Temiz Hava Eylem Planı ile açıkladı. Buna göre; ısınma amaçlı kullanılan kömür, sanayi ve ulaşım araçları şehri kirleten temel etkenler olarak belirlendi.

Zehir soluyoruz!

03.12.2020 - 11:25
A+
A-

Bursa’da, Dünya Sağlık Örgütü ve Avrupa Birliği standartlarının üstüne çıkan hava kirliliği, özellikle kış aylarında tehlikeli boyutlara ulaşıyor. Ulaşım, yakıt, sanayi, coğrafi gibi pek çok nedenden dolayı kirlenen hava, alınan önlemlere rağmen temizlenemiyor.

İnsan sağlığını da olumsuz etkileyen hava kirliliğin nedenlerini hazırladığı Temiz Hava Eylem Planı ile açıklayan Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü, Bursa’da 3 temel unsur belirledi.

Buna göre; şehrin hava kirliliğinin yüzde 67 oranı ile ısınma amaçlı kullanılan kömür, yüzde 19 oranı ile ulaşım, yüzde 9 oranında sanayiinde kullanılan kömür, yüzde 3 oranında sanayide kullanılan doğalgaz ve yüzde 2 oranında ısınma amaçla kullanılan doğalgazdan kaynaklı olduğu ortaya kondu.

Bu dağılımda, veri elde edilemediği için yakma, yangınlar, inşaat faaliyetleri, maden ocakları, yollar gibi noktalar bulunmuyor.

MOTORİN KİRLETİYOR…

Ulaşımdan kaynaklı kirliliğin değerlendirildiği raporda, yüzde 54 oranında kırsal motorin, yüzde 36 oranında motorin ve yüzde 10 oranında benziden kaynaklı kirliliğin olduğu ifade edildi. Yani kalitesiz motorin ve yağ yakımı ulaşımdaki kirleticilerin ana unsurlarını oluşturdu. Trafikte alternatif yollar mevcut olmadığı için artan araç sayısı nedeniyle yaşanan trafik sıkışıklığı da kirliliği artıran bir unsur olarak dikkat çekiyor.

RÜZGARLAR MERKEZE TAŞIYOR

Rüzgar yönlerinin de değerlendirildiği raporda, ölçümlere göre İstanbul ve Kocaeli’den kuzeyli rüzgârlar vasıtasıyla taşınan kirleticilerin, Bursa’nın hava kalitesini ciddi bir şekilde etkileme ihtimali bulunmasına dikkat çekildi. Bursa’da egemen rüzgârların kirletici kaynaklarını şehre taşımaları nedeniyle hava kalitesini olumsuz yönde etkilediği açıkça ortaya kondu. Bursa’nın coğrafi durumunu da ele alan raporda, şehrin topoğrafik yapısı nedeniyle, etrafında çevrili yüksek sahalardan gelen yatay yönlü hava akımlarına kapalı olduğu için kirli havanın şehirde dağılmayıp birikme eğilimi gösterdiğine dikkat çekiliyor. Ayrıca Bursa’yı çevreleyen yüksek alanlardan aşağıya inen soğuk hava kütleleri ovaya doğru akıp, çökeliyor ve kirli hava şehirde kalmaya devam ediyor.

PLANSIZ KENTLEŞME TETİKLİYOR

Kış aylarında görülen hava kirliliği ise temel olarak sanayileşme ve kentleşmeden kaynaklanıyor. Bursa’nın hızlı göç alması, kentin topoğrafik ve coğrafi yapısını dikkate almayan plansız kentleşme ile birlikte hava kirliliğini düşüren yeşil alanların azalması sağlıksız çevre koşullarını oluşturuyor.

MERKEZ VE BEYAZIT’TA ORAN YÜKSEK

2013-2019 yılları arasında Bursa’da bulunan ölçüm istasyonlarında yapılan kirlilik değerleri de paylaşıldı. Buna göre en yüksek değerlerin trafik kaynaklı kirlilik ölçümleri yapılan Beyazıt Caddesi İstasyonu’nda ortaya çıktığı görüldü. Bursa genelinde 2013 yılından bu yana hafif bir azalma eğilimi olmakla birlikte, Beyazıt Caddesi istasyonunda belirgin bir değişiklik olmadığı ortaya kondu. Yıllık ortalama PM10 konsantrasyonlarını incelendiğinde, toz değerlerinin Bursa’da yüksek seviyelerde seyrettiği görülmekte. Bursa’da ölçülen yıllık ortalama PM10 değerlerinin tümü, 2019 yılı itibariyle sınır değer olan 40 mikrogram metre küpün yukarısında kaldı. En yüksek değerler Bursa ve Beyazıt Caddesi İstasyonlarında ölçüldü.

ETİKETLER: ,
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

Mesaj Gönder
1
Merhaba;
Mesaj göndermek için alttaki butona tıklayınız.