KÖPRÜDE İDAMLAR
Kirmasti’de (Mustafakemalpaşa) halkın, Hükümet yakası ve Belediye yakası arasında ilçeyi ikiye ayıran Mustafakemalpaşa (Kirmasti) çayını geçmek için kullandığı tahta köprü Osmanlı devletinin son dönemlerinde farklı bir amaçla, suçluları idam etmek için de kullanılmıştır. Kirmasti’nin Yunanlılar tarafından işgalinden önce, ilçedeki 172. Alay Komutanı Yarbay Kasap Osman, yakaladığı eşkıyaları yargıladıktan sonra suçlu olanları tahta köprü üzerinde idam ediyordu. 1920 yılının Nisan ayında İsyancı Anzavur'a iştirak edip ona hizmet edenlerden, Karacabeyli Hacı Cerrah ile Arzuhalci Hamdi Başçavuş, Yarbay Kasap Osman tarafından, Abdullah oğlu Mehmet ve arkadaşı ile eski Kaymakam Hasan Bey’de ilçemize gelen Çerkez Ethem tarafından tahta köprünün Belediye yakasında olan tarafında idam edildiler.Tahta Köprü üzerinde idamları gerçekleştiren
Yarbay Osman ve Çerkez Ethem
CUMHURİYET DÖNEMİNDE KÖPRÜ
Tahta köprü Cumhuriyetin ilk yıllarında da kullanıldı. Buna rağmen Mustafakemalpaşa (Kirmasti) Çayı’nın sularının sık sık yükselmesi neticesinde güvensiz olması ve çok fazla tamir gerektirmesi yüzünden yıkılarak yerine betonarme bir köprü yapılması için çalışmalar başlatıldı. 1925 yılında Belediye Başkanı aynı zamanda fabrikatör olan Enver Bey zamanında yapılacak olan betonarme köprünün plan ve projesi hazırlandı.1925 yılında tahta köprü önünde otobüs
1926 yılında 77.800 liraya ihale edilen köprünün yapımına başlandı. Betonarme köprü 120 metre uzunluğunda 8,5 metre genişliğinde yapılacaktı. Köprü 6 metre yüksekliğinde 6 gözden oluşmaktaydı. Her gözün uzunluğu yirmi metredir. Ayaklardaki beton direkler 8 metre derinlikte idi. Köprü inşaatı süresince Mustafakemalpaşa Belediyesi kısa kazıklar üzerine tahtadan geçici bir köprü yaptırmış ve bu küçük tahta köprüyü Mustafakemalpaşa halkı ulaşım için kullanmıştır. 1927 yılında köprünün inşaatı tamamlanarak Mustafakemalpaşa halkının hizmetine girdi.1928 yılı köprüde Perşembe Pazarı hareketliliği
Yeni beton köprü uzun yıllar boyunca Mustafakemalpaşa halkının güvenli bir şekilde şehrin iki yakasına ulaşımını sağlamıştır. Köprünün yapılması Mustafakemalpaşa’nın batı yakasının gelişmesi daha da hızlandırmıştır. Betonarme köprünün yapılmasının ne kadar isabetli bir karar olduğu ise 1939 yılının son gecesi meydana gelen sel felaketinde ortaya çıkmıştır. Yeni betonarme köprü yılbaşı gecesi meydana gelen sel sularına karşı dayanmış, iki başı oyulup sel sulara geçit vermesine rağmen yıkılmadan ayakta kalmıştır.31.12.1939 gecesi gelen meydana gelen sel sonrası köprü
1980’li yılların sonunda Mustafakemalpaşa nüfusunun artması ve araç sayısının çoğalması üzerine, ikinci bir köprüye ihtiyaç duyulmuştur. 1987 de temeli atılan, 120 metre boyunda, 12 metre genişliğindeki yeni ikinci köprünün beton ayakları, tabandan on altı metre derinliğe kadar indirilmiştir. 213 milyon liraya mal olan yeni köprü 1991 Şubatında hizmete girmiştir.İkinci köprü yapıldıktan sonra köprüler
Halit ERSÖZ